
- Instructor: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Lectures: 9
- Duration: 1 week
Η διαφήμιση είναι ένας σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει στη διαμόρφωση των τρόπων με τους οποίους οι άνθρωποι προσπαθούν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους μέσα από την κατανάλωση προϊόντων. Σκοπός της διαφήμισης είναι να διατηρήσει, να προσελκύει και να αυξήσει την πελατεία μιας επιχείρησης. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι διαφήμιση δεν κάνουν μόνο οι επιχειρήσεις. Διαφήμιση κάνουν και οι μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί και το κράτος. Διαφήμιση κάνουν τα πολιτικά κόμματα και οι πολιτικοί.
Στη διαφήμιση εμπλέκονται αρκετοί ενδιαφερόμενοι, όπως ο διαφημιζόμενος (επιχειρήσεις, οργανισμοί), η διαφημιστική εταιρεία, τα ΜΜΕ, οι καταναλωτές και η πολιτεία. Όσο καλύτερα γίνει η προβολή ενός προϊόντος από μια διαφήμιση πληροφορώντας για τις δυνατότητες και την ποιότητά του τόσο περισσότερες πιθανότητες συγκεντρώνει να κεντρίσει το ενδιαφέρον του κοινού, να γίνει ανταγωνιστικό και δυνατότερο από άλλα προϊόντα.
Αυτό που την κάνει τόσο απαραίτητη για την προώθηση προϊόντων είναι όχι μόνο οι λέξεις που χρησιμοποιεί αλλά και η εικόνα που παρουσιάζει και θα τραβήξει το ενδιαφέρον του καταναλωτή. Εκτός από τη μεγάλη σημασία που έχει η διαφήμιση για την οικονομική ανάπτυξη μιας επιχείρησης, μέσω αυτής προβάλλονται και παγιώνονται πρότυπα κατανάλωσης τα οποία οδηγούν τελικά σε πρότυπα ζωής αλλοιώνοντας πολλές φορές τις καταναλωτικές συνήθειες των ανθρώπων και οδηγώντας τους στην υπερκατανάλωση.
Μια άλλη λειτουργία της είναι η δύναμη που έχει να κάνει τους καταναλωτές να συνηθίζουν να δέχονται άκριτα το μήνυμα που τους παρέχει. Αυτό οδηγεί στην καθοδήγηση των μαζών αφού ένας λαός ο οποίος μπορεί να υπακούσει χωρίς σκέψη σε διαφημιστικά μηνύματα χειραγωγείται ευκολότερα. Έτσι οι δημιουργοί του διαφημιστικού μηνύματος και οι καθοδηγητές τους μπορούν πιο εύκολα να αποκτήσουν τέτοια δύναμη ώστε να επιβάλλουν ιδέες, καθεστώτα, κλπ. Με μια διαδικασία που δεν στηρίζεται σε αξιοκρατικά κριτήρια.
Οι διαφημίσεις αποτελούν μέρος της καθημερινότητάς μας γι’ αυτό κρίνεται απαραίτητο η οικογένεια και το σχολείο να ενισχύουν την ικανότητα των νέων να κατανοούν, να αξιολογούν και να ερμηνεύουν τα διαφημιστικά μηνύματα. Να δώσουν έμφαση στη βιωματική και ενεργό καταναλωτική αγωγή των παιδιών, γιατί τα παιδιά δεν είναι οι «αυριανοί» καταναλωτές, είναι οι «σημερινοί». Ο ενημερωμένος και υπεύθυνος καταναλωτής είναι και πιο υπεύθυνος πολίτης. Οφείλουμε να διαμορφώσουμε ένα νέο μοντέλο ζωής, παράγοντας και καταναλώνοντας με σεβασμό στο περιβάλλον και την κοινωνία.
-
Εισαγωγή
-
Ορισμός και Μορφές
-
Αίτια ανάπτυξης της διαφήμισης
-
Προσφορά της διαφήμισης
-
Αρνητικές συνέπειες της διαφήμισης
-
Τρόποι αντιμετώπισης αρνητικών συνέπειων της διαφήμισης
-
Γενικές Αρχές Διαφήμισης και Επικοινωνίας
-
Κριτήρια Αξιολόγησης