- Καθηγητής: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Ενότητες: 7
- Quizzes: 4
Δημοσιογραφική δεοντολογία είναι το σύνολο των αρχών που πρέπει να τηρούν οι δημοσιογράφοι κατά την άσκηση του λειτουργήματος τους. Η άσκηση του δημοσιογραφικού επαγγέλματος, λόγω της μεγάλης σημασίας που έχει τόσο η σφαιρική όσο και η αντικειμενική ενημέρωση του πολίτη, επιβάλλεται να διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες και αρχές. Κάθε δημοσιογράφος, δηλαδή, οφείλει να διαθέτει κοινωνική ευθύνη. Να ενημερώνει τους πολίτες σχετικά με τις τρέχουσες κοινωνικές εξελίξεις και να τους εξωθεί προς συμμετοχή τους στα κοινά. Παράλληλα, καίριας σημασίας είναι η παρουσίαση των φαινομένων κοινωνικής παθογένειας (π.χ. βία, ναρκωτικά κ.α.), αλλά και των επιπτώσεών τους.
Οι δημοσιογράφοι επιβάλλεται να συνειδητοποιήσουν ότι ασκούν ένα κοινωνικό λειτούργημα κι έτσι οφείλουν να επιδεικνύουν ηθική συμπεριφορά και να είναι έντιμοι και ειλικρινείς. Πρέπει να απομακρύνονται από κάθε είδους κοινωνικά, οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα, που κινητοποιούν μηχανισμούς προπαγάνδας και προκαλούν διαστρέβλωση της αλήθειας. Επιπρόσθετα, πριν την παρουσίαση ενός γεγονότος ή μιας είδησης, πρέπει να διασταυρώνεται η αλήθεια και η εγκυρότητα των πηγών πληροφόρησης. Βασικό χαρακτηριστικό του επαγγέλματος του δημοσιογράφου είναι ο σεβασμός στην ιδιωτικότητα των ανθρώπων. Οι δημοσιογράφοι πρέπει να απομακρύνονται από κάθε προσπάθεια εκμετάλλευσης των ιδιωτικών στιγμών προκειμένου να επιτύχουν υψηλά ποσοστά τηλεθέασης.
Παρ’ όλο που υπάρχουν αυστηροί κανόνες στη δημοσιογραφία, είναι σύνηθες το φαινόμενο παραβίασής τους από την πλειονότητα των δημοσιογράφων. Αρχικά, μια παρέκκλιση από τη δημοσιογραφική δεοντολογία είναι η προπαγάνδα. Επιπλέον, συχνά δεν γίνεται επαρκής έλεγχος της εγκυρότητας των πληροφοριών, με αποτέλεσμα οι δημοσιογράφοι να μετατρέπονται (συνειδητά ή ασυνείδητα) σε θύματα πολιτικών σκοπιμοτήτων. Πολλές φορές υποκινούνται από το κέρδος και τη δόξα και έτσι δεν ενημερώνουν το τηλεοπτικό τους κοινό με αντικειμενικότητα, αλλά για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον καταφεύγουν σε χρήση υπερβολών, κατασκευή ιστοριών κλπ. που αντιβαίνουν στη δημοσιογραφική δεοντολογία.
Με αυτόν τον τρόπο, οι αντιδεοντολογικές μέθοδοι που χρησιμοποιούν πολλοί δημοσιογράφοι στις μέρες μας κατά την προσέγγιση ενός θέματος παρασύρουν την κοινή γνώμη και μπορούν να οδηγήσουν σε αρνητικές επιπτώσεις. Αρχικά, η ελευθερία των πολιτών υπονομεύεται σημαντικά και έτσι τα άτομα παύουν να δρουν ως σκεπτόμενα όντα με αυτόνομη κρίση. Πολλές φορές μάλιστα τα μέσα διχάζουν την κοινή γνώμη και δημιουργούν πόλωση ανάμεσα στους πολίτες.
Για την εφαρμογή της δημοσιογραφικής δεοντολογίας πρέπει οι δημοσιογράφοι να αντιληφθούν ότι οφείλουν να συνειδητοποιήσουν ότι τόσο η ποιότητα όσο και η εγκυρότητα της ενημέρωσης είναι καθήκον αλλά και συμφέρον τους. Η πολιτεία, παράλληλα, είναι σημαντικό να επιβάλει αυστηρές κυρώσεις, όταν παραβιάζονται βασικές αρχές της ελευθερίας των πολιτών και τα ατομικά τους δικαιώματα. Τέλος, οι πολίτες πρέπει να διαθέτουν κριτική σκέψη απέναντι στα μέσα, να αποκτήσουν πολιτική συνείδηση και να ενδιαφέρονται για την ουσιαστική τους ενημέρωση.
Δημοσιογραφική Δεοντολογία | Έκθεση Β’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 0 φορές
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 7 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως το περιεχόμενο του Κώδικα Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας και την αποστολή των δημοσιογράφων σήμερα.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στο σημαντικό ρόλο που επιτελούν οι δημοσιογράφοι, στον Κώδικα Δεοντολογίας που χρειάζεται να τηρούν, στις παραβιάσεις αυτού του Κώδικα, αλλά και στο ποια χρειάζεται να είναι η στάση τους στο σύγχρονο μεταβαλλόμενο κόσμο.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Μαρτίου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο του μαθήματος δωρεάν στο κανάλι μας στο YouTube: https://youtu.be/HJkZSwKX3j4?si=GTMHlzGFscgMDTTN
Άκουστε το ηχο-μάθημα στο κανάλι μας στο Spotify:
Hashtags: #νεοελληνική γλώσσα, #λογοτεχνία, #σχεδιαγράμματα έκθεση β λυκείου, #έκθεση β λυκείου υλικό, #ανάλυση θεμάτων έκθεσης β λυκείου, #πανελλήνιες εξετάσεις, #θέματα πανελληνίων, #διαδικτυακό φροντιστήριο, #διαδικτυακά μαθήματα έκθεσης, #ekthesi-ekfrasi.gr
-
Εισαγωγή
-
Ορισμός
-
Κώδικας Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας
-
Ανάλυση αρχών δημοσιογραφικής δεοντολογίας
-
Παραβιάσεις της δεοντολογίας
-
Τρόποι αντιμετώπισης
-
Κριτήρια Αξιολόγησης