- Καθηγητής: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Ενότητες: 8
- Quizzes: 6
- Μαθητές: 109
Κριτική ονομάζεται η διατύπωση αιτιολογημένης κρίσης για την αξία ή απαξία μίας πράξης, ενός προσώπου, μίας θεωρίας, μίας άποψης ή οτιδήποτε άλλου μπορεί να ενδιαφέρει έναν άνθρωπο. Είναι η διανοητική ικανότητα του ατόμου να επεξεργάζεται ορθολογικά τα δεδομένα. Αυτοκριτική είναι η διαδικασία αυτοελέγχου, κατά την οποία επιχειρείται η αποτίμηση πράξεων, συμπεριφορών και επιλογών. Μέσω αυτής ο άνθρωπος θέτει υπό έλεγχο τον ίδιο του τον εαυτό με στόχο να διαπιστώσει κατά πόσο η προσωπικότητά του, οι δράσεις του και η ταυτότητά του βρίσκονται σε αρμονία με τις προσωπικές του επιθυμίες και επιδιώξεις. Αυτογνωσία ονομάζεται η γνώση του ανθρώπου σχετικά με τις σωματικές, ψυχικές και πνευματικές ικανότητες που διαθέτει, ώστε ανάλογα με αυτές να ρυθμίζει τη σκέψη, τις πράξεις και τη συμπεριφορά του.
Ως προς την ποιότητά της η κριτική μπορεί να είναι θετική (έπαινος) και αρνητική (επίκριση). Επιπλέον, ως προς τις προθέσεις της διακρίνεται σε γόνιμη (καλοπροαίρετη) και άγονη (κακοπροαίρετη). Σκοπός της είναι η εύρεση της αλήθειας, η επισήμανση του ορθού και η διάκρισή του από το εσφαλμένο. Η εποικοδομητική κριτική προστατεύει το άτομο από τις προκαταλήψεις και το δογματισμό και απελευθερώνει το πνεύμα του. Βοηθάει τον κρινόμενο να αντιληφθεί και να κατανοήσει τα λάθη του, τις αδυναμίες του, τα ελαττώματά του ώστε να τα διορθώσει. Στο ίδιο πλαίσιο συντελεί στην πρόοδο και την ανανέωση της κοινωνίας μέσα από τον εντοπισμό και τον έλεγχο αναχρονιστικών αντιλήψεων ή αρνητικών φαινομένων.
Στις μέρες μας, ωστόσο, ο σύγχρονος άνθρωπος ενδιαφέρεται σχεδόν αποκλειστικά να αποκτήσει υλικά αγαθά και ανέσεις, τα οποία ταυτίζει με την ευτυχία, ενώ οποιαδήποτε πνευματική ασχολία θεωρείται περιττή και άσκοπη. Η σύγχρονη παιδεία, προωθεί την παθητική πρόσληψη και απομνημόνευση γνώσεων, διαμορφώνοντας άτομα που δέχονται παθητικά πληροφορίες και απόψεις άλλων, χωρίς να καλλιεργούν την κριτική τους σκέψη. Επιπλέον, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη και δεν αφήνουν περιθώριο για ουσιαστική επεξεργασία των πληροφοριών. Όταν υπάρχει άγονη κριτική δεν προωθείται η αναζήτηση της αλήθειας και έρευνας και έτσι το άτομο παρασύρεται από δογματισμούς. Με την άγονη κριτική το άτομο που κρίνεται μπορεί να οδηγηθεί σε δυσχερή ψυχολογική κατάσταση και να μειωθεί η αυτοπεποίθησή του.
Επομένως, είναι αναγκαίο να ενισχυθεί η κριτική αντίληψη, καθώς αποτελεί προϋπόθεση για την άσκηση γόνιμης κριτικής. Οι φορείς αγωγής οφείλουν να καλλιεργούν την ικανότητα των νέων να κρίνουν ορθά, να προωθούν τον προβληματισμό και τον διάλογο. Τέλος, εκτός της ατομικής προσπάθειας, ιδιαίτερα σημαντική είναι η συμβολή των πνευματικών ανθρώπων, ώστε ασκώντας οι ίδιοι γόνιμη κριτική, να διαφωτίζουν το κοινό και να λειτουργούν ως πρότυπα κριτικής σκέψης και αντιμετώπισης των πραγμάτων.
Κριτική και Αυτογνωσία | Έκθεση Β’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 0 φορές
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 2 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως τις έννοιες της κριτικής, της αυτοκριτικής και της αυτογνωσίας.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στη σημασία της γόνιμης κριτικής, στους τρόπους εφαρμογής της, στα προβλήματα που εμποδίζουν τους ανθρώπους να κρίνουν σωστά και στους τρόπους καλλιέργειας της κριτικής στο σύγχρονο μεταβαλλόμενο κόσμο.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Ιανουαρίου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο του μαθήματος δωρεάν στο κανάλι μας στο YouTube: https://youtu.be/o_2AC_32Z98?si=IBd0_O_agkcObta1
Hashtags: #νεοελληνική γλώσσα, #λογοτεχνία, #σχεδιαγράμματα έκθεση β λυκείου, #έκθεση β λυκείου υλικό, #ανάλυση θεμάτων έκθεσης β λυκείου, #πανελλήνιες εξετάσεις, #θέματα πανελληνίων, #διαδικτυακό φροντιστήριο, #διαδικτυακά μαθήματα έκθεσης, #ekthesi-ekfrasi.gr
-
Εισαγωγή
-
Ορισμοί
-
Αξία της κριτικής
-
Λόγοι απουσίας κριτικής
-
Συνέπειες της άγονης κριτικής
-
Σημασία της αυτοκριτικής και της αυτογνωσίας
-
Τρόποι ενίσχυσης της κριτικής σκέψης
-
Κριτήρια Αξιολόγησης