- Καθηγητής: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Ενότητες: 7
- Quizzes: 5
- Μαθητές: 282
Στερεότυπα είναι οι παγιωμένες, ταξινομημένες αντιλήψεις οι οποίες έχουν διαμορφωθεί με την πάροδο των χρόνων και έχουν μεταδοθεί από γενιά σε γενιά. Υπάρχουν διάφορα είδη στερεοτύπων (φυλετικά, ηλικιακά, σχετικά με το φύλο κ.λπ.). Τα στερεότυπα συνδέονται άμεσα με το φαινόμενο του ρατσισμού. Ως προκατάληψη ορίζεται η εκ των προτέρων διαμορφωμένη αρνητική γνώμη ή στάση χωρίς λογική βάση και αντικειμενικότητα. Υπάρχουν διάφορες μορφές προκατάληψης (ηθική, συναισθηματική, εθνική, ταξική κ.λπ.). Τα στερεότυπα αποτελούν τη βάση για τις προκαταλήψεις. Φορείς των στερεοτύπων και υπεύθυνοι για τη μετάδοσή τους είναι οι διάφοροι φορείς κοινωνικοποίησης του ατόμου. Παρ’ όλα αυτά, ο βαθμός που τα στερεότυπα αφομοιώνονται διαφέρει, αφού εξαρτάται τόσο από υποκειμενικούς παράγοντες (π.χ. προσωπικά βιώματα), όσο και από αντικειμενικούς (π.χ. αξίες, κανόνες κ.τ.λ.).
Η αμάθεια, η ημιμάθεια και το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο ευνοούν την άκριτη υιοθέτηση στερεοτυπικών πεποιθήσεων. Παράλληλα, η ανεργία, η οικονομική κρίση, τα διάφορα κοινωνικά προβλήματα ωθούν το άτομο στην εσφαλμένη αξιολόγηση για την απόδοση ευθυνών. Τα άτομα λόγω της ανάγκης τους να αισθάνονται αποδεκτοί, συχνά υιοθετούν άκριτα οποιαδήποτε αντίληψη θεωρείται αποδεκτή από την πλειοψηφία του κοινωνικού συνόλου. Στο ίδιο πλαίσιο, ο θρησκευτικός φανατισμός και ο εθνικισμός ενισχύουν το φαινόμενο της ξενοφοβίας, το οποίο έχει ολέθριες συνέπειες για την κοινωνία. Εφόσον οι άνθρωποι εκτίθενται από πολύ μικρή ηλικία σε στερεοτυπικές απόψεις, δεν έχουν την ευκαιρία και την ικανότητα να τις αξιολογήσουν.
Επομένως, η διαιώνιση των στερεοτύπων απομακρύνει τα άτομα από την εύρεση της αλήθειας, εφόσον δεν υπάρχει κριτική ικανότητα και η σκέψη θεμελιώνεται σε αυθαίρετα συμπεράσματα. Έτσι, το άτομο που υποστηρίζει στερεοτυπικές απόψεις δεν μπορεί να εξελιχθεί πνευματικά αλλά ούτε ως προσωπικότητα. Τα στερεότυπα οδηγούν στον φανατισμό και γενικότερα σε συμπεριφορές που αντιτίθενται στα ανθρώπινα δικαιώματα. Η συνοχή την κοινωνίας υπονομεύεται και ευνοούνται οι κοινωνικές αναταραχές οι οποίες με τη σειρά τους αυξάνουν τα φαινόμενα βίας, εγκληματικής συμπεριφοράς ακόμα και τρομοκρατίας.
Η άκριτη και μαζική αποδοχή των στερεοτύπων οδηγούν στη μαζοποίηση και την παθητικοποίηση της κοινωνίας. Γι’ αυτό, κρίνεται αναγκαία η εύρεση τρόπων περιορισμού του φαινομένου αυτού. Οι γονείς οφείλουν να αποφεύγουν την επιβολή των απόψεών τους στα παιδιά, αλλά αντιθέτως να τα συμβουλεύουν και να τα εκπαιδεύουν ώστε να έχουν προσωπική κρίση. Καίριας σημασίας είναι το σχολείο να κατευθύνει τα παιδιά προς το διάλογο, τη συνεργασία, τον αλληλοσεβασμό καλλιεργώντας την κριτική σκέψη και συμβάλλοντας στην ομαλή κοινωνικοποίηση των μαθητών. Τέλος, σημαντική θεωρείται η συμβολή των Μ.Μ.Ε. ώστε να παρέχουν αντικειμενική πληροφόρηση και να τηρούν την αρχή της δημοσιογραφικής δεοντολογίας.
Στερεότυπα και Προκαταλήψεις | Έκθεση Β’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 0 φορές
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 14 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως το κοινωνικό πρόβλημα της διαιώνισης στερεοτυπικών αντιλήψεων.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στους λόγους επικράτησης στερεοτύπων και προκαταλήψεων, στις συνέπειες τους, αλλά και στους τρόπους καταπολέμησής τους από τα άτομα και την κοινωνία εν γένει.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Νοεμβρίου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο του μαθήματος δωρεάν στο κανάλι μας στο YouTube: https://youtu.be/qjjCQVAFsAM?si=ZIru6Zvh97FHTtnK
Άκουστε το ηχο-μάθημα στο κανάλι μας στο Spotify:
-
Εισαγωγή
-
Ορισμοί
-
Τρόποι μετάδοσης των στερεοτυπικών αντιλήψεων
-
Αίτια επικράτησης των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων
-
Συνέπειες της διάδοσης των στερεοτύπων
-
Προτάσεις αντιμετώπισης και πρόληψης των στερεοτύπων
-
Κριτήρια Αξιολόγησης